مقام معظم رهبری: اقتصاد مقاومتی ریاضت نیست بلکه اگر این سیاست اعمال شود موجب آسایش و رفاه خواهد شد.

موفقیت در اقتصاد مقاومتی با استفاده از بسترهای B2B

78558223

مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا گفت: بستر B2B یعنی فضایی جهت شرایط مناسب برای فراهم شدن تجارت بین دو بنگاه اقتصادی، که این بستر نقش بسزایی در خرید موفق مواد اولیه و فروش محصول نهایی خواهد داشت ولی متاسفانه بسترهای B2B جایی در صنعت کشور ما ندارد.

 

photo_2016-07-13_09-12-05

به گزارش قرارگاه شیخ بهایی (ره) ؛ در دنیا، تولید کننده ها برای آنکه خرید های خوبی داشته باشند، از ابزارهای مختلفی از جمله فناوری اطلاعات استفاده میکنند. در کشور ایران تولید کننده های زیادی با توان تولیدی بالا وجود دارند ولی به دلیل آنکه فضایی برای رقابت بین آنها وجود ندارد شرایط فروش برای آنان سخت شده است. علاوه بر آن دیگر عامل کاهش فروش آنها، بالابودن قیمت های تمام شده ی کالاهای تولیدی به دلیل هزینه ی پنهان در مراحل تولید است که این هزینه ها به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهمترین این عوامل هزینه های خرید مواد اولیه است. هرمقدارکه  در خرید مواد اولیه چه از نظر کیفیت و چه از نظر قیمت موفق تر باشیم، قیمت تمام شده ی پایین تری خواهیم داشت و در نتیجه فروش بهتری نیز داریم.

در همین راستا ” موسی ترابی” مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی خبرنگار گفت: از سال ۱۹۹۸ در دنیا بستر های تجارت بین دو بنگاه (B2B) مختلفی ایجاد شده است. علاوه بر این بستر ها میتوان به بسترهای  B2C , C2C  و … نیز اشاره کرد. بستر C2C یعنی بستری برای تجارت بین ۲مصرف کننده. بستر B2C یعنی بستری برای تجارت بین یک بنگاه اقتصادی و مصرف کننده نهایی. بسترB2B  یعنی بستری برای تجارت بین دو بنگاه اقتصادی، که این بستر نقش بسزایی در خرید موفق مواد اولیه و فروش محصول نهایی خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا  تصریح کرد: به لطف خدا در چند سال گذشته بسترهای B2C  و C2C در بین مردم رونق خوبی گرفته است ولی متاسفانه بستر B2B جایی در صنعتمان ندارد. دلیل آن هم به این خاطر بود که نیازهای بنگاه های اقتصادی هیچگاه شناسایی نشده و اگر هم این نیازها شناسایی شده باشد، به صورت مقطعی و صرفا جهت تشکیل بانک اطلاعاتی بوده است و به این دلیل که در این کار ذی نفعان مشخص نبوده اند، هیچ بنگاه اقتصادی حاضر به  به روزرسانی اطلاعات خود نبوده و درنتیجه این بانک های اطلاعاتی به روز نخواهند بود و کارائی لازم را نخواهند داشت.

ترابی با بیان این مطلب که  شرکت های خصوصی میتوانند ذی نفع باشند، ادامه داد: دراین صورت هم منافع بنگاه های اقتصادی، هم منافع شرکت ایجاد کننده این بستر و هم منافع حکومتی و دولتی در نظر گرفته میشود. البته این اطلاعات از صنایع داخلی، نقش بسیاری در تصمیم گیری های اساسی کشور نیزدارند.

وی افزود: مهمترین مقوله در بحث استفاده از این ابزارها، فرهنگ سازی درست استفاده از آنها است. بنگاه های اقتصادی باید به این باور برسند که برای خوب فروختن و خوب خریدن و همچنین برای بقا در دنیای رقابت، باید به جای استفاده از روش های سنتی تجارت، از روش های مدرن و فناوری اطلاعات استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا  با اشاره به این نکته که تمام صنایع به بستری برای بهتر دیده شدن و بهتر مطرح شدن نیاز دارند، اظهار داشت: تعداد زیادی از تولید کننده های داخلی، دربستر B2Bعلی بابا که دردنیا فعال است، حضور دارند این درحالی است که باید حداقل ۲۹۹۰۰۰ دلار حق عضویت سالیانه پرداخت کنند و همچنین آن سایت، تمام شرکت های ایرانی را در خرید و فروش، در اولویت و رده بندی های پایین تر از سایر کشورها قرار داده است. ولی با تمام این اوصاف تمام تولید کنندگان به دلیل تجارت خوبی که در این بستر دارند، از حضور خود با تمام شرایط راضی هستند.

وی اذعان داشت: با توجه به این موضوع تصور کنید اگر بستری در کشور خودمان فراهم شود که تمام شرکت های داخلی بتوانند بدون دغدغه های مختلف مانند مشکل تبادل ارز و محدودیت خرید و فروش و… تمام خدمات و محصولاتشان را عرضه کنند و در کنار رقبای خودشان قرار بگیرند و همچنین با تامین کننده های کالاهای مورد نیازشان به راحتی ارتباط برقرار کنند، به چه میزان در خوب خریدن و خوب فروختن میتوانند موفق باشند و در نتیجه مقدار خیلی زیادی در هزینه های پنهان تولید میتوانند صرفه جویی کنند و در نهایت بهای تمام شده ی کالایشان خیلی پایین تر خواهد شد.

ترابی گفت: با توجه به تمام مسایل و نیازهای گفته شده در کشور درگاه بازرگانی تک( (DBTak.com توسط شرکت فناوری پارس آسایش تکتا در حوزه بازاریابی صنعتی(B2B) جهت بستر سازی و تسهیل تجارت الکترونیک ایجاد گردیده است که از آبان ماه ۱۳۹۲ به صورت موازی با مطالعات بازار و نیاز های  بنگاهای اقتصادی و ابزارهای مورد نیاز آنها، برنامه نویسی های این طرح نیز انجام گرفته است. این بستر به گونه ای طراحی شده است که تمام کاربران بتوانند حتی با اطلاعات اندک و زبان مادری نیز خرید و فروش، واردات ویا صادرات خود را با موفقیت بیشتر انجام بدهند.  لازم به ذکر است که فعلا فقط زبان های فارسی ، عربی و انگلیسی فعال شده است که به یاری خداوند زبان های دیگر هم اضافه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا  با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری تصریح کرد: علی رغم تاکیدات فراوان مقام معظم رهبری(مدظله) در رابطه با اقتصاد مقاومتی، هیچ اقدام و حمایتی از طرف دولت در رابطه با بسترهای B2B نمی شود. این درحالی است که حمایت های دولت نقش بسزایی در موفقیت این بستر ها دارد.

ترابی  افزود: امروزه افراد زیادی برای انجام فعالیت های روزانه ی خود از اپلیکیشن های تلفن همراه استفاده می کنند که این موضوع باعث سهولت و افزایش سرعت در امور  می شود، از این رو، در آینده ای نزدیک اپلیکیشن های این درگاه هم در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که  در تمام شرایط و موقعیت ها به این بستر دسترسی داشته باشند.

مدیرعامل شرکت پارس اسایش تکتا با اشاره به هزینه های این موضوع اظهار داشت:  همانطور که گفته شد هدف ما برای راه اندازی این بستر، کاهش هزینه ها است. هزینه های بنگاه اقتصادی به دو قسمت پنهان و آشکار تقسیم می شود، که حجم زیادی از این مخارج به هزینه های پنهان تعلق می گیرد. لازم به ذکر است که سهم هزینه های آشکاری مانند هزینه های پرسنلی در بهای تمام شده ی کالا فقط ۱۵درصد است. یعنی اگر یک صنعت با فرض محال تمام پرسنل خود را تعدیل کند، فقط ۱۵درصد بهای تمام شده کالای خود را کاهش داده است. ولی اگر با استفاده از ابزار های گوناگون مانند فناوری اطلاعات بتوان مواد اولیه را با قیمت مناسب و کیفیت بالا تهیه کرد، هزینه های پنهان کاهش یافته که این امر تاثیر بسیاری در کاهش بهای تمام شده کالا خواهد داشت.

وی در رابطه با طریقه ی ارتباط گیری واحدهای صنعتی با این بستر اظهار داشت: از بهمن ماه سال ۱۳۹۳ سمینارهایی با حضور صاحبان کسب و کار تشکیل شد. در این سمینارها، صاحبان کسب و کاری که از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده نمونده و در آن موفق شده اند، با افرادی که تمایلی به استفاده از این ابزارها ندارند، مباحثه و گفت و گو کرده و نتیجه ی آن در سایت  Demeet.ir  قرارداده شد.

مدیرعامل شرکت پارس آسایش تکتا  در پایان گفت: در سال ۹۴ سمینارهایی با عنوان تحلیل و بررسی بسترهای B2B برگزار شد که در آن مزیت های فراوان استفاده از این بستر ها، میزان فعالیت و موفقیت این بستر ها در دنیا و همچنین میزان تاثیر مثبت استفاده از این بستر در کاهش هزینه های تولیدی، مورد بررسی قرار گرفت.

منبع : خبرنگار

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *